• Головна
  • Доступні ліки
  • Закон "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських засобів"

Закон "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських засобів"

Павло Ковтонюк, заступник міністра охорони здоров`я

Закон "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських засобів"

У ПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ

Що змінює цей пакет законів простими словами?

Він змінює головне: держава починає прямі виплати лікарням та приватним практикам за конкретні медичні випадки, які стались з конкретними людьми – за рахунок "страхових внесків" громадян.

То українці будуть платити страхові внески?

Вони їх вже платять – через загальні податки. Навіть якщо людина не працює або отримує зарплату "в конверті", вона платить в казну 20% ПДВ з будь-якої своєї покупки.

Таким чином, у 2016-му році кожен українець сплатив на медицину через податки в середньому 1764 грн (і на первинну, і на вторинну допомогу). Це і є страховий внесок.

То в чому різниця з тим, що є зараз?

Зараз замість того, аби оплачувати послуги для кожного з нас, держава "спалює" їх, утримуючи площі медичних закладів, сплановані за нормативами 70-х років.

Наприклад, в місті Славутич лікарню ще за часів СРСР сплановано для 100 тисяч населення, хоча реально в місті мешкає 25 тисяч людей. Там досі є велике пологове відділення, де один лікар приймає пологи один раз на 10 днів. Але на кошти платників податків ми утримуємо та опалюємо всі 6 великих корпусів цієї лікарні.

В амбулаторії невеличкого села Несвоя Чернівецької області, крім одного лікаря та 2 медсестер, працює ще 9 працівників – сторожі, кочегари, бухгалтер, методист, водій та ін. Вона досі живе за наказом МОЗ №33 щодо планових штатів медичних закладів, розроблених ще у СРСР.

Ці неефективно витрачені кошти могли би бути виплачені лікарям або витрачені на матеріали для надання реальних послуг за страховими випадками.

Як будуть здійснюватися страхові виплати за громадян?

Їх буде здійснювати єдиний національний страховик – Національна служба здоров’я України. Це державна фінансова інституція, яка разом з МОЗом забезпечує функціонування системи охорони здоров’я.

Міністерство охорони здоров’я розробляє принципи та стандарти, за якими повинна працювати система. НСЗУ в свою чергу фінансує заклади охорони здоров’я за цими принципами.

Організації, подібні до НСЗУ, є в більшості розвинених країн. Наприклад, Національна служба здоров’я Великої Британії була створена понад 70 років тому і пережила всіх своїх засновників.

За що конкретно платитиме НСЗУ?

Національна служба здоров’я буде оплачувати надання медичних послуг конкретній людині закладам охорони здоров’я, незалежно – державним, комунальним чи приватним.

Ми розпочинаємо оплату за новим принципом на первинній ланці (сімейні лікарі, терапевти, педіатри) з 2017-го.

Ми платимо діагностичним центрам, лікарям-спеціалістам та лікарням, які проводять спеціалізоване лікування за візити та проліковані випадки з 2018-го.

Ми повертаємо аптекам кошти за ліки механізмом реімбурсації (з 2017-го, повністю з 2019-го).

Ми платимо 100% за всю невідкладну допомогу – термінові операції на кшталт гострого апендициту, переломів, тощо.

Ми платимо 100% за первинну допомогу – всі звернення до сімейного лікаря, педіатра, терапевта.

Ми платимо 100% за паліативну допомогу.

Цей обсяг зафіксовано в законі та його не може бути зменшено.

Також НСЗУ оплачує все, що закріплено в Гарантованому пакеті за відповідний рік, – по зафіксованим Тарифам покриття.

Що таке "Державний гарантований пакет"?

Це головний фінансовий документ в медицині. Він публікується НСЗУ до 15 вересня кожного року і затверджується Кабміном. Кошти на нього виділяються щороку окремим рядком бюджету Верховною Радою України.

В Гарантованому пакеті – повний перелік захворювань та станів, які покриваються національним солідарним медичним страхуванням.

Для кожного виду допомоги, захворювання чи стану в гарантованому пакеті зафіксовані єдині для всіх тарифи покриття та тарифи співоплати.

Тариф покриття Національна служба здоров’я оплачує лікарні або приватній лікарській практиці.

Тариф співоплати платить громадянин.

Є послуги та ліки, які не входять до державного гарантованого пакету. Наприклад, естетична медицина, або медикаменти, яких немає в доказовій базі та в протоколах лікування. Їх людина оплачує за своїм бажанням самостійно. Також необхідно буде повністю оплачувати вартість звернень без направлення лікаря.

То громадянин буде платити?

Так, люди будуть офіційно платити при візиті до медичного закладу.

Державний гарантований пакет медичних послуг щороку встановлює як рівень покриття медичної послуги або лікарського засобу Національною службою здоров’я, так і співоплату з боку громадянина за цю послугу або ліки.

Це не стосується невідкладної, первинної та паліативної допомоги, яка компенсується державою повністю.

Тобто, якщо щось трапилося і людині невідкладно необхідна допомога – їй не потрібно думати про оплату – всі послуги та ліки уже оплачені.

Важливо, що і тарифи, які оплачує НСЗУ, і тарифи співоплати є однаковими для всіх громадян, офіційними, відкритими та відомими заздалегідь – вони приймаються і публікуються урядом щороку.

Це означає, що лікарня не зможе сказати, що її послуги дорожчі, ніж в сусідній, тому громадянин повинен платити більше. Тарифи за гарантовані послуги єдині для всіх.

Як людина заплатить, якщо у неї немає грошей, а вона раптово захворіла?

Невідкладна допомога завжди покрита на 100% та завжди оплачується НСЗУ.

Якщо стан або захворювання не вимагають невідкладного лікування, пацієнт повинен сплатити свою частину. Однак, щоб таких випадків було менше – краще вчасно звертатися до свого сімейного лікаря, послуги якого держава також покриває на 100%.

З досвіду запуску такої системи в країнах Європи, офіційні співоплати завжди істотно менші, ніж те, що платять люди неформально зараз з кишені.

Як зменшити співоплати?

Співоплата – це насамперед метод розподілення ризиків між державою та громадянином.

Тому, по-перше, необхідно вчасно звертатися до сімейного лікаря та виконувати всі його рекомендації. В цьому випадку звернення, а отже і співоплати за ліки та спеціалізовані процедури, будуть мінімальними.

Соціально незахищені родини зможуть отримати адресну допомогу на покриття співоплати через окремі соціальні програми.

Також буде можливо придбати додатковий поліс добровільного медичного страхування – та застрахувати всі можливі співоплати для себе та своєї родини.

Прозора та чесна система національного страхування надасть можливість приватним страховим компаніям максимально здешевити поліси добровільного медичного страхування і збільшити їх доступність для громадян.

Як розраховуються тарифи?

За єдиною офіційною методологією, прийнятою в розвинених країнах та адаптованою для України.

Скільки конкретно НСЗУ буде платити в цьому році?

На первинній ланці виплати починаються у липні.

У 2017-му році за кожного пацієнта, що підписав декларацію, будуть платити за єдиним тарифом – в середньому 210 грн.

За дітей та літніх людей тариф буде вищим за середній, за молодих людей, що потребують меншої уваги, – меншим за середній.

З 2018-го року ми припиняємо платити на первинній ланці за пацієнтів, які не приписались до лікаря.

Як НСЗУ забезпечить якість лікування?

Ми переходимо на європейські медичні протоколи лікування, діагностики та єдині вимоги до всіх закладів охорони здоров’я.

Медична послуга, яку оплачує Національна служба здоров’я, повинна бути виконана за медичним протоколом, інакше вона не буде оплачена.

Наш перший крок – офіційно дозволити використання протоколів країн Європи. Протоколи починають діяти разом з набранням чинності пакету законопроектів.

Зараз в регіонах немає техніки, обладнання тощо. Як це буде вирішуватися?

Для цього буде розроблена окрема інвестиційна програма від уряду.

Також на підсилення лікарень будуть направлені кошти міжнародних донорів.

Що буде із закладами охорони здоров’я?

Вони будуть надавати саме ті послуги, які затребувані громадянами. Єдині вимоги НСЗУ – мінімальне навантаження на лікарів має бути не меншим за те, яке є в країнах Азії та Африки, що розвиваються.

При меншому навантаженні у лікарів недостатньо практики та досвіду, і це стає небезпечним для пацієнтів.

З боку громад – власників медичних закладів – є величезний запит на збільшення прав медзакладів щодо ведення господарської діяльності.

Ми підтримуємо надання пільгового режиму автономії медичним закладам. Він дозволить лікарням отримати права на господарювання не менші, ніж у комерційних закладів.

Автономізувати заклади можна вже зараз, але це дуже складно. Наприклад, за законом потрібна дорога процедура оцінки землі. Ми не розуміємо навіщо сьогодні, коли не вистачає грошей на необхідне, місцева влада повинна витрачати кошти на оцінку землі та майна лікарень, які вона все одно не може продати.

Тому ми підтримуємо парламентський законопроект 2309а-д, вважаємо його важливим для реформи, адже він захищає заклади від ризиків приватизації.

Окремим законом будуть передбачені додаткові гарантії для ветеранів та бійців АТО?

Так буде закон, який регулює в новій системі лікування бойових поранень та 100% пожиттєве покриття всіх, хто отримав на війні інвалідність.

Чому міжнародні медичні протоколи вводяться законом про додаткові гарантії ветеранам?

Це символічний жест. Він відображає позицію Міністерства охорони здоров’я щодо того, хто саме потребує насправді ефективного лікування з доказовою ефективністю – вже сьогодні, вже зараз. Це ветерани та бійці АТО.

Коли закінчиться реформа?

За законом "Про державні фінансові гарантії" виплати на первинці розпочнуться вже в липні, виплати спеціалістам, за діагностику та аналізи – з 2018-го року.

З 1 січня 2019-го року вся система охорони здоров’я переходить на нову систему розрахунків.

Хто писав ці закони?

Їх писали українські юристи міжнародного класу за допомогою технічних спеціалістів ВООЗ, Світового банку та інші.

Ми дякуємо нашим міжнародним партнерам за безпрецедентну технічну та експертну допомогу. Ми мали необмежений доступ до всього світового досвіду, набутого в медицині.

Чи ви чекаєте проблем у Верховній Раді?

Ні, ми не чекаємо проблем у Верховній Раді.

Заблокувати старт прямих страхових виплат в медицині – політичне самогубство.

Заблокувати можливості підвищення самостійності на місцях – політичне самогубство.

Ще складніше уявити, що депутати відмовлять в наданні конкретних гарантій ветеранам та бійцям АТО.

Ми не можемо навіть уявити, що депутати не підтримають старт прямих страхових виплат за пацієнтів та підуть в пряму конфронтацію з усім суспільством.

Чи підтримує реформи Президент?

Президент, як Гарант Конституції України, що закріплює право кожного громадянина на охорону здоров’я, ще у 2015-му році видав указ № 5/2015, що заклав принципи цієї реформи:

"Метою державної політики у цій сфері є кардинальне, системне реформування, спрямоване на створення системи, орієнтованої на пацієнта, здатної забезпечити медичне обслуговування для всіх громадян України на рівні розвинутих європейських держав. Головними напрямами реформ мають стати підвищення особистої відповідальності громадян за власне здоров'я, забезпечення для них вільного вибору постачальників медичних послуг належної якості, надання для цього адресної допомоги найбільш соціально незахищеним верствам населення, створення бізнес-дружньої обстановки на ринку охорони здоров'я. Орієнтиром у проведенні реформи є програма Європейського Союзу "Європейська стратегія здоров'я – 2020".

Здоров’я – це тема, яка об’єднує всіх, незалежно від політичних смаків. Ми можемо сперечатись про розміри прямих виплат, але неможливо у 2017 дискутувати про те, чи маємо ми платити лікарям та лікарням.

Друк E-mail